Wat zijn de effecten van fietsen op je lichaam?

Fietsen is een uitstekende cardio workout waarmee je veel calorieën verbrandt. Daarnaast werk je met een regelmatige fietstour ook nog eens aan je spieropbouw en aerobe uithoudingsvermogen. Dit zorgt weer voor een mooier figuur en een verbetering in je fysieke capaciteit. Fietsen is dus een fantastische sport voor mensen die mooi gevormde spieren willen, en een actieve en gezonde levensstijl beogen.  

 

Welke spieren train je met fietsen?

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat je met fietsen voornamelijk de beenspieren traint. Tijdens het fietsen worden de hamstrings (de achterkant van de dijen) en de quadriceps (de voorkant van de bovenbenen) flink aangepakt. Verder train je met fietsen ook onderstaande spieren:

– Voetspieren (plantarflexoren en dorsiflexoren)

– Kuitspieren

– Buikspieren

– Heupbuigers

– Armspieren

– Borstspieren

– Schouderspieren

– Rugspieren

– Bilspieren 

 

Optimale houding en spiertraining

Om het maximale uit je training te halen is het belangrijk dat je houding correct is. De juiste houding voorkomt dat je snel moe wordt en/of blessures oploopt. Zorg ervoor dat, wanneer je het stuur vasthoudt, je lichaam in een hoek van 45 graden naar voren buigt. 

De buikspieren zorgen ervoor dat de rug recht en in balans blijft tijdens het fietsen. Extra buikspieroefeningen verhogen de kracht en het uithoudingsvermogen van deze spiergroep. Door tijdens het fietsen heuvels of bergen mee te pakken, train je je buikspieren. Voorbeelden van goede andere oefeningen om de buikspieren te verstevigen zijn planking en de glute bridge.

 

Wat doet fietsen met je lichaam?

Verlaag je biologische leeftijd

Naast het feit dat je met fietsen spieren vormt en je uithoudingsvermogen verbetert, heeft fietsen nog tal van andere voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld met 3 keer per week 45 minuten fietsen je biologische leeftijd met maar liefst 9 jaar verlagen. Het risico op obesitas, een (te) hoge bloeddruk, diabetes 2, hart- en vaatziekten en bepaalde soorten kanker wordt lager.  

Zie er jonger uit

Fietsen heeft niet alleen een positief effect op de biologische leeftijd, je zult er ook nog eens jonger uitzien! Dermatologen hebben namelijk de effecten van fietsen op de huid onderzocht en ondervonden dat de combinatie van buitenlucht met beweging de circulatie van het bloed in je huid doet toenemen.  Daarmee kan er een hoger gehalte aan zuurstof en voedingsstoffen aangevoerd worden. Gifstoffen worden bovendien sneller en effectiever verwijderd uit het lichaam. Verder zorgt de beweging ervoor dat de stof collageen sneller wordt aangemaakt. Collageen zorgt ervoor dat je huid strak blijft.  

Verhoog je weerstand

Verder heeft fietsen ook een positief effect op de weerstand. Vijf dagen per week 30 minuten fietsen is voldoende om het aantal ziektedagen met 50% te verlagen! Naar je werk fietsen in plaats van de auto pakken is dus zeker de moeite waard. 

Beter slapen

Tot slot zorgt fietsen er voor dat je sneller en dieper slaapt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die gemiddeld 20 – 30 minuten per dag fietsen direct merken dat ze 50% minder tijd nodig hebben om in slaap te vallen dan voorheen. Tegelijkertijd slapen ze hierdoor tot wel een uur langer. Ook wordt de aanmaak van cortisol (het stresshormoon) vermindert waardoor je beter zult slapen.

Met deze vele voordelen van fietsen op een rij heb je hopelijk zin gekregen om op je tweewieler te springen. Ben je nog op zoek naar een geschikte fiets?  Kijk dan eens naar het aanbod van Vydz

Deel dit bericht via:

You might also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *