De geschiedenis van de fiets

Vandaag de dag heeft bijna iedereen een fiets in huis. Vroeger was dit wel anders. De geschiedenis van de fiets gaat vele jaren terug en begint met de ontwikkeling van de loopfiets. Dit was een fiets die er niet bepaald stoer en flitsend uit zag en dan ook heel anders is dan de VYDZ die je vandaag de dag rijdt. Wil je meer weten over de geschiedenis van de fiets? Lees dan snel verder, want op deze pagina beschrijven we de ontwikkeling van de fiets zoals we deze nu kennen.

De introductie van de eerste fiets

De allereerste fiets werd in het jaar 1771 gespot. Het ging om een loopfiets, die door een rijke Franse graaf bestuurd werd in diverse parken in Parijs. De fiets werd eerst ‘célérifère’ genoemd. Later kreeg de fiets de naam ‘velociféra’. Vele jaren later bleek dat de journalist Louis Baudry de Saunier de fiets had ontwikkeld.

De ontwikkeling van de fiets: steeds een stapje verder

In 1816 werd er een nieuwe soort loopfiets geïntroduceerd. Deze fiets van hout werd ook wel de ‘draisine’ genoemd. De fiets werd niet erg populair, mede omdat mensen het gewoon niet gewend waren om zich per loopfiets te verplaatsen. Daar komt nog bij dat er geen rem zat op de loopfiets, waardoor het voertuig niet helemaal veilig was. In sommige steden werd de fiets zelfs verboden. In 1839 ging de ontwikkeling van de fiets nog een stapje verder met de introductie van de MacMillan. Dit was de eerste fiets met mechanische aandrijving. In 1866 volgde er nog een fiets, van kinderwagenbouwer Pierre Lallement. Deze fiets had een iets vergroot voorwiel, waar pedalen aan bevestigd waren. Het fietsen was nog altijd niet gemakkelijk, maar de fiets had wel een betere schokdemping. Dit maakte het fietsen toch iets comfortabeler op de vele hobbelige wegen van die tijd. Een jaar later werd de ‘hoge bi’ ontwikkeld: een fiets met een groot voorwiel. Weer een jaar later kwam de eerste fiets met kettingaandrijving.

De veiligheidsfiets en de moderne fiets

De veiligheidsfiets werd in 1885 geïntroduceerd. Van alle fietsen in de geschiedenis, lijkt deze fiets nog wel het meest op de fiets die we vandaag de dag gebruiken. Zeker toen de fiets in 1888 banden met lucht kreeg, ging deze meer op de moderne fiets van tegenwoordig lijken.

Deel dit bericht via:

You might also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *